Ochrona małoletnich

STANDARDY

OCHRONY MAŁOLETNICH

w

OKRĘGOWYM ZWIĄZKU JUDO W OPOLU

Preambuła

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel Okręgowego Związku judo w Opolu (zwanym dalej OZJ w Opolu) jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy członek personelu traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel OZJ w Opolu, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.

Podstawy prawne Polityki ochrony dzieci:
1) Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.);
2) Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);
3) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249);
4) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 1138 ze zm.);
5) Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.);
6) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy “Niebieska Karta” (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870)

§ 1 Słowniczek pojęć objaśnienie terminów używanych w dokumencie Polityka ochrony małoletnich

  1. Personelem lub członkiem personelu jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, członek OZJ w Opolu, a także wolontariusz i stażysta.
    2. Zarząd OZJ w Opolu to grupa osób, która zgodnie z obowiązującym prawem i/lub wewnętrznymi dokumentami jest uprawniona do podejmowania decyzji o działaniach klubu.
    3. Dzieckiem/małoletnim jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
    4. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
    5. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka/opiekunów prawnych. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
    6. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu OZJ w Opolu lub zagrożenie dobra dziecka poprzez jego zaniedbywanie.
    7. Osoba odpowiedzialna za internet to członek zarządu OZJ w Opolu, sprawujący nadzór nad korzystaniem z internetu przez dzieci na terenie siedziby OZJ w Opolu, oraz nad bezpieczeństwem dzieci w internecie.
    8. Osoba odpowiedzialna za monitorowanie Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem to członek zarządu OZJ w Opolu sprawujący nadzór nad jej realizacją w OZJ w Opolu.
    9. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

§ 2 Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

Personel OZJ w Opolu posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka personel OZJ w Opolu podejmuje rozmowę z opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia, motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
3. Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.

§ 3 Zasady rekrutacji pracowników/wolontariuszy/stażystów/praktykantów

1.Przedłożenie przez kandydata informacji z Krajowego Rejestru Karnego (KRK).
2. Sprawdzenie, czy dane kandydata ubiegającego się o pracę w OZJ w Opolu lub współpracę z nim nie figurują w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (RSPTS) .
3. Złożenie przez osoby ubiegające się o pracę referencji od osób, które znają kandydata, na temat jego doświadczenia w pracy z dziećmi lub pracy pozwalającej na kontakt z dziećmi – dopuszcza się ocenę własną dokonaną przez Zarząd OZJ w Opolu.
4. Zadawanie w trakcie procesu rekrutacji pytań dotyczących zasad ochrony dzieci.

§ 4 Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami (wolontariuszami, stażystami, praktykantami) OZJ w Opolu, a dziećmi.

1. Zasady kontaktu fizycznego personelu z dziećmi
Ze względu na sportowy charakter działalności OZJ w Opolu, dopuszcza się kontakt fizyczny członków personelu z dziećmi. Dotyczy sytuacji treningowych, gdy kontakt jest niezbędny do prawidłowej prezentacji ćwiczeń, do pomocy w przygotowaniu do treningu,
przebieraniu itp. Dopuszcza się kontrolowany kontakt odzwierciedlający warunki walki sportowej, jednak niestwarzający niebezpieczeństwa dla zdrowia i życia dziecka. Dziecko w każdej chwili ma prawo odmówić dalszego kontaktu.

2. Zasady komunikacji personelu z dziećmi
Członkowie personelu OZJ w Opolu zwracają się do dzieci w sposób jasny, kulturalny i z szacunkiem. Dopuszcza się luźny styl komunikacji, używanie mowy potocznej i przezwisk, jednak pod warunkiem, że nie sprawia to widocznego lub sygnalizowanego werbalnie
dyskomfortu dzieci. Komunikacja dotyczy szeroko pojętej działalności sportowej OZJ w Opolu, a także pomocy psychologicznej i wychowawczej, jeśli zaistnieje taka potrzeba.

3. Równe traktowanie dzieci.
Dzieci traktowane są równo, bez względu na płeć, wiek, rasę, wyznanie, orientację seksualną itp. Dopuszcza się stosowanie nagród i kar wymienionych w statucie OZJ w Opolu, a także promowanie zaangażowanych członków OZJ w Opolu.

4. Odpoczynek dzieci/nocowanie w OZJ w Opolu lub poza nim.
Zasady wypoczynku dzieci są zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży.

5. Dyscyplinowanie i nagradzanie dzieci.
Dzieci obowiązują nagrody i kary zgodne ze statutem OZJ w Opolu. Dodatkowo, metodą motywacyjną może być otrzymanie dodatkowych zadań treningowych. Nie dopuszcza się stosowania jakichkolwiek kontaktowych kar cielesnych ze strony personelu OZJ w Opolu.

6. Kontakty personelu z dziećmi poza siedzibą OZJ w Opolu.
Dopuszcza się kontakt członków personelu z dziećmi poza OZJ w Opolu. Dopuszcza się wymianę numerów telefonu, adresów email i innych danych potrzebnych do codziennej komunikacji, a także nawiązywanie kontaktów w mediach społecznościowych i komunikację
przez narzędzia takie jak Messenger, Whatsapp itp. Komunikacja zachowuje kontekst merytoryczny związany z działalnością OZJ w Opolu, i zachowuje zasady wymienione w pkt. 2.

§ 5 Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka.

1. Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania.
2. Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:
a) popełnienie przestępstwa na szkodę małoletniego np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem,
b) zaistnienie innej formy krzywdzenia małoletniego typu kary fizycznej, poniżania, agresji słownej itp.
c) zaistnienie zaniedbania potrzeb życiowych dziecka np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem.
3. Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w przypadku podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:
a) osoby dorosłe (personel, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych),
b) inne dziecko.
4. W przypadku powzięcia przez członka personelu podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko lub opiekuna dziecka, członek personelu ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji zarządowi OZJ w Opolu. Notatka może mieć formę pisemną lub mailową.
5. Interwencja prowadzona jest przez zarząd OZJ w Opolu, który może wyznaczyć na stałe do tego zadania inną osobę. W przypadku wyznaczenia takiej osoby jej dane (imię, nazwisko, email, telefon) zostaną podane do wiadomości personelu, dzieci i opiekunów.
6. W przypadku wyznaczenia innej osoby do prowadzenia interwencji pod pojęciem „zarządu OZJ w Opolu” należy rozumieć osobę odpowiedzialną za prowadzenie interwencji.
7. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do prowadzenia interwencji, wówczas interwencja prowadzona jest przez zarząd OZJ w Opolu.
8. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony zarządu OZJ w Opolu, a nie została wyznaczona osoba do prowadzenia interwencji, wówczas działania opisane w niniejszym rozdziale podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono podejrzenie
krzywdzenia.
9. Do udziału w interwencji można zaprosić specjalistów, w szczególności psychologów i pedagogów, celem skorzystania z ich pomocy przy rozmowie z dzieckiem o trudnych doświadczeniach.
10. Zarząd OZJ w Opolu informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinno-opiekuńczy, lub najbliższy ośrodek pomocy społecznej).
11. Po poinformowaniu opiekunów zgodnie z pkt.7, zarząd OZJ w Opolu składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy
społecznej.
12. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
13. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się Kartę Interwencji (Załącznik nr 1. Kartę załącza się do Rejestru Interwencji i Zgłoszeń (Załącznik nr 2) prowadzonego przez OZJ w Opolu.

§ 7
W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 lub 998 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje
członek personelu, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia kartę interwencji.

§ 8 Krzywdzenie przez osobę dorosłą

1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka zarząd OZJ w Opolu przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w szczególności jego opiekunami. Zarząd
OZJ w Opolu stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na Karcie Interwencji.
2. Zarząd OZJ w Opolu organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.
3. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo zarząd OZJ w Opolu sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.
4. W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą dziecku, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają dziecka, które doświadczyło krzywdzenia zarząd OZJ w Opolu sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego.
5. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że opiekun dziecka zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru
osoby dorosłej), rodzina stosuje przemoc wobec dziecka (rodzic/inny domownik stosuje przemoc werbalną, klapsy lub podobne rodzajowo kary fizyczne) należy poinformować właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie, gdy niespełnianie
potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa, bądź – w przypadku przemocy i zaniedbania – konieczności wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty”.
6. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez członka personelu OZJ w Opolu, wówczas osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.
7. W przypadku gdy członek personelu OZJ w Opolu dopuścił się wobec dziecka innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, zarząd OZJ w Opolu powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać osobę podejrzewaną o
krzywdzenie, dziecko oraz innych świadków zdarzenia. W sytuacji gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się
krzywdzenia, lub zarekomendować takie rozwiązanie zwierzchnikom tej osoby. Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniona przez OZJ w Opolu, lecz przez podmiot trzeci, wówczas należy zarekomendować zakaz wstępu tej osoby na teren OZJ w Opolu, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z instytucją współpracującą.
8. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym
instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
9. W przypadku gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa dziecka zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.

§ 9 Krzywdzenie rówieśnicze

1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w OZJ w Opolu (np. na zajęciach grupowych) należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem
poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami. Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka
krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji. Dla dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.
2. Wspólnie z opiekunami dziecka krzywdzącego należy opracować plan naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań.
3. Z opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu należy opracować plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.
4. W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez opiekunów, innych dorosłych bądź inne dzieci. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy podjąć interwencję także w stosunku do tego dziecka.
5. W przypadku, gdy dziecko krzywdzące nie uczestniczy w działaniach OZJ w Opolu należy porozmawiać z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu, innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu, a także z opiekunami dziecka krzywdzonego celem ustalenia przebiegu
zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Zarząd OZJ w Opolu organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u
innych organizacji lub służb oraz o sposobach reakcji na zdarzenie (poinformowanie sądu rodzinnego, poinformowanie szkoły, poinformowanie opiekunów dziecka krzywdzącego).
6. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, należy ponadto poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie.
7. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko powyżej lat 17, a jego zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas należy poinformować właściwą miejscowo jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.

§ 10 Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w „TS Gwardia”

1. OZJ w Opolu zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. OZJ w Opolu, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka zawarte są w polityce prywatności OZJ w Opolu.
4. Do publikacji, rejestracji i przechowywania danych dziecka wymagana jest pisemna zgoda rodzica lub opiekuna, zawarta w odrębnej deklaracji.

§ 11

1. Personelowi OZJ w Opolu nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie OZJ w Opolu bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
2. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, personel OZJ w Opolu może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna
dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

§ 12 Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych

1. OZJ w Opolu nie zapewnia dzieciom dostępu do internetu.
2. Na terenie OZJ w Opolu dostęp dziecka do internetu możliwy jest wyłącznie przez prywatne urządzenia mobilne członków klubu.
3. W przypadku zaobserwowania przeglądania przez dziecko niebezpiecznych treści, osoba odpowiedzialna za internet (trener prowadzący grupę, lub osoba obserwująca) przekazuje zarządowi OZJ w Opolu, który powiadamia opiekunów dziecka o zdarzeniu.

§ 13 Monitoring

1. Zarząd OZJ w Opolu jest odpowiedzialny za Politykę Ochrony Małoletnich w OZJ w Opolu.
2. Podmiot, o którym mowa w pkt. 1, jest odpowiedzialny za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie zmian w Polityce.
3. Podmiot, o którym mowa w pkt. 1 tego rozdziału, przeprowadza wśród personelu OZJ w Opolu, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi Załącznik [3] do niniejszej Polityki.
4. W ankiecie personel może proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w OZJ w Opolu.
5. Podmiot, o którym mowa w pkt.1 dokonuje opracowania ankiet wypełnionych przez członków personelu. Następnie sporządza na tej podstawie raport z monitoringu.
6. Zarząd OZJ w Opolu wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza personelowi nowe brzmienie Polityki.

§ 14 Przepisy końcowe

1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu organizacji, w szczególności poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną.

Załączniki:
1. Wzór Karty Interwencji.
2. Wzór Rejestru Interwencji i Zgłoszeń .
3. Wzór Oświadczenia o zapoznaniu się z Polityką i Standardami Ochrony Małoletnich.
4. Wzór Upoważnienia i Oświadczenia Osoby Odpowiedzialnej.
5. Wzór Ankiety Monitorującej.
6. Wzór plakatu – wersji skróconej dla dzieci i rodziców.

Opole, 23.07.2024 r.

(PDF) OCHORNA MAŁOLETNICH

(PDF) ZAŁĄCZNIK NR 1

(PDF) ZAŁĄCZNIK NR 2

(PDF) ZAŁĄCZNIK NR 3

(PDF) ZAŁĄCZNIK NR 4

(PDF) ZAŁĄCZNIK NR 5